sâmbătă, 7 mai 2011

Mai mult de jumătate dintre români consideră că presa este independentă!

CIADO România a efectuat un sondaj de opinie în perioada 2-6 mai 2011, cu privire la rolul şi influenţa mass-media în România, scopul sondajului fiind percepţia publică asupra calităţii media din România, implicaţii politice, politici editoriale, etc. La sondaj au participat 2.370 de persoane intervievate în 32 judeţe şi municipiul Bucureşti.
Iată cum au sunat întrebările şi cum s-au "procentualizat" răspunsurile:
1. Consideraţi că mass-media vă poate influenţa în a vă forma o părere asupra unei persoane sau asupra unui subiect de interes public? (DA - 75%, NU - 12%, Nu răspund - 13%)
2. Consideraţi că patronii de trusturi media influenţează politică editorială a unui post sau formatul unui ziar? (DA - 35%, NU - 57%, Nu ştiu - 8%)
3. Consideraţi că în cazul televiziunilor moderatorii exprimă pareri profesionale sau dictate de patronii televiziunilor? (Păreri profesionale - 61%, Dictate de patroni - 30%, Nu ştiu - 9%)
4. Auziţi de multe ori, în declaraţiile politice, că mogulii discreditează adversarii politici prin mijlocirea celor ce moderează diferite emisiuni, în special la televiziunile de ştiri. Consideraţi că moderatorii sunt influenţaţi şi fac emisiuni la comandă politică? (Influenţaţi - 29%, Nu sunt influenţaţi - 62%, Nu ştiu - 9%)
5. Consideraţi că actuala clasă politică încearcă influenţarea mass-media într-un sens sau altul politic? (Încearcă - 64%, Nu încearcă - 27%, Nu ştiu - 9%)
6. Mass-media din România vă oferă informaţiile pe care le consideraţi de interes pentru dumneavoastră? ( DA - 75%, NU - 18%, Nu răspund - 17%)
7. Consideraţi că mass-media este independentă sau aservită politic? (Independentă - 53%, Aservită - 35%, Nu ştiu - 12%)
8. România va trece printr-un ciclu electoral în 2012. Consideraţi că mass-media trebuie să aloce spaţii largi de dezbatere partidelor politice, în sensul prezentării ofertelor electorale sau emisiuni dezbatere privind corectitudinea ofertelor electorale în sensul certitudinii aplicării acestora? (Spaţii largi prezentării ofertelor - 12%, Emisiuni dezbatere - 79%, Nu ştiu - 9%).
Nu se ştie cât de profesionist a fost făcut sondajul, tocmai fiindcă suntem în România, dar dacă luăm de bune procentele înseamnă că societatea românească are o mare problemă, dacă nu patologică, atunci fosrte greu de vindecat. Ce altceva să crezi când 57 % dintre români consideră că patronii de trusturi media nu influenţează politica editorială din subordine? Sau că moderatorii televiziunilor au "Păreri profesionale" cam 61% ? Ori că 53 % dintre români consideră că mass-media este independentă ? Fără comentarii. Prietenii ştiu de ce.